Aktuálne
Výsledkom bežného používania vozidla, jeho prevádzky na ceste, parkovania v exteriéri či v garáži / interiéri / počas niekoľkých rokov aj pri bežnej údržbe je vytvorenie patiny, viditeľnej najmä na karosérii. Autolaky a farebné plochy súčiastok začínajú byť matné / červené laky mimoriadne blednú /, na hladkých plochách sa vytvárajú stopy, jemné ryhy po leštení, kovové časti oxidujú, plasty krehnú a praskajú, textílie blednú a kožené povrchy praskajú.
Tieto bežné príznaky opotrebenia používaním smerujú k stavu, ktorý nazývame patinou, bez toho však, aby bola dosiahnutá hranica opotrebenia alebo straty funkčnosti.
Obnovovať takéto vozidlo je potrebné s maximálnou citlivosťou a s minimálnymi zásahmi do podstaty materiálu. Obnova nemá zmeniť pôvodné technické parametre a charakter historického vozidla. Niekedy sa nevyhneme pri obnove aj doplneniu chýbajúcich častí / spätné zrkadlá, stierače , svetlá do hmly / . Obnova historického vozidla je viac než jeho konzervácia a obnovené časti musia harmonicky ladiť so zvyšnou pôvodnou štruktúrou.
Konzervácia je proces zameraný na uchovanie stavu vozidla v čase nálezu. Zahŕňa všetky úkony slúžiace na zastavenie procesov starnutia lakov a materiálov na vozidle tak, aby sa nemenila historická podstata dielov a skupín vozidla a neohrozila sa jeho historická a dokumentačná výpoveď.
Konzervovanie má slúžiť na zabránenie , alebo spomalenie procesu starnutia najrôznejším spôsobom: ošetrenie holých kovových plôch olejom, povrchovej korózie odhrdzovačom, fixáciou lakovaných plôch, sprejovaním textílií , olejovaním kože a pod.
Reštaurácia, obnovenie pôvodného stavu, je hlbším zásahom ako konzervácia . V prípade napr. obnovy čiastočne zhrdzaveného blatníka je procesom reštaurácie šetrné vyrezanie hrdzavej časti a vovarenie náhradného plechového výlisku, vhodne tvarovaného a upevneného / napr. výztuhou /.
Toto fyzické zaplátovanie a sfunkčnenie dielu rešpektuje po ošetrení lakom pôvodnú podstatu karosárskeho dielu. Pri reštaurovaní si podrobne všímame historickú podstatu materiálov a dielov a snažíme sa o zachovanie autentickej substancie v čo najväčšej miere.
Reštaurované diely majú harmonicky ladiť s existujúcim materiálom , ale pri bližšom preskúmaní majú zostať rozpoznateľné . Reštaurovanie ma byť riadne zdokumentované !!!
Oprava je proces, ktorého hlavným cieľom je obnova plnej funkčnosti dielu. Dnes je častým javom, že oprava spočíva v jednoduchej výmene dielu. Možností je však niekoľko. Nebudeme tu rozoberať napr. opravu defektu, opravu kľučky, opravu dynama, alebo opravu laku. Oprava hrdzavého blatníka je u niektorých modelov možná jednoduchou výmenou a to dokonca naskrutkovaním. Zdanlivo sa tak dosiahne plná funkčnosť vozidla, na pohľad neporušený vzhľad a pojazdnosť. Oprava sa považuje v tomto prípade za proces, ktorý neuchováva historickú podstatu vozidla a preto je potrebné spomenúť ho v histórii vozidla a v poznámke preukazu HV.
Renovácia je proces, ktorý je často zamieňaný s reštauráciou. Pre účely posudzovania historických vozidiel budeme sa na renováciu dívať ako na obnovu pôvodného stavu, ale v niektorých prípadoch s dosiahnutím lepších vlastností ako pôvodný stav. V našich podmienkach hovoríme často o renovácii dielov a o reštaurácii celého vozidla. Spomeňme napr. renováciu brzdových bubnov, čelustí bŕzd, renováciu krivých diskov, reflexných plôch svetlometov a pod. K renovácii pristupujeme, keď sú diely tak opotrebované, že strácajú svoju funkciu, a nejde vždy o ich vzhľad. Siahame teda aj do ich historickej podstaty. Výsledkom už nikdy nebude skupina original alebo autentik.
Nakoľko sa pri renovátorských prácach málo venuje použitým dobovým materiálom / nové plechy, nové návary, nové laky / , dosiahnutý výsledok už nemá historickú presnosť.
Mnohokrát krása a funkčnosť dostávajú prednosť pred originalitou a objekty prestávajú byť zdrojom a vzorom zachovanej histórie. V prípade, že renovátor dáva prednosť osobnému vkusu a rozoberie vozidlo až po výrobné číslo rámu, prepašuje do skrytých, nerozoberateľných, ale aj odkrytých miest nové prvky / elektroniku, halogény, el. zapaľovanie, kožu namiesto koženky , metalízu či pokovovanie / , s cieľom, aby vozidlo bolo lepšie ako pôvodné , dostáva sa do nesúladu s predpismi FIVA, alebo sa dostáva do inej kategórie / modified out period ,alebo výnimka /. Takto vykonané procesy obnovy nemajú potom hodnotu dokumentu historického významu a historickej podstaty, ale len dokumentačnú hodnotu procesu obnovy.
Z týchto úvah sa odvíja aj skutočnosť, prečo sú zachované, mierne opotrebované , ale ešte s patinou a funkčné, udržiavané vozidlá hodnotené vyššie z pohľadu posudzovania historického dedičstva , než nádherne zrenovované a nablýskané optické „bomby“.
Keď sa vrátime k pôvodnej otázke nadpisu článku a hľadáme na ňu odpoveď, uvádzame v súčasnosti platné zásady a požiadavky na vozidlo, kedy hovoríme u historického vozidla o patine:
Kožené časti v interiéri možu byť:
- mierne poškodené
- opotrebované
- v patine
- renovované
Kožené časti nemajú byť:
- prasknuté
- deravé
- s vydratými plochami
- nadmerne poškriabané